חפשו עוד תכנים!
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
תרבות ופנאי

יהלומי מעבדה לעומת יהלומים טבעיים

מערכת שורש  כט אלול, תשפד  02/10/2024

ממש כמו היהלומים הטבעיים, גם יהלומי מעבדה יכולים להתאים באופן נפלא לכול סוגי התכשיטים. עם זאת, מכיוון שניתן לייצר במעבדה שפע של יהלומים בנשל מספר חודשים בלבד, הם כמובן יהיו זולים יותר מהיהלומים הטבעיים והנדירים

תגיות:

הבאז שיוצרים יהלומי המעבדה בעולם התכשיטנות הגיע בטח גם לאוזניכם. ואם אתם מתלבטים כרגע לגבי סוג היהלום שמתאים לכם, המשיכו לקרוא כדי להבין מהם אותם יהלומי מעבדה ובמה הם דומים ושונים מהיהלומים הטבעיים?

ממש כמו היהלומים הטבעיים, גם יהלומי מעבדה יכולים להתאים באופן נפלא לכול סוגי התכשיטים. עם זאת, מכיוון שניתן לייצר במעבדה שפע של יהלומים בנשל מספר חודשים בלבד, הם כמובן יהיו זולים יותר מהיהלומים הטבעיים והנדירים שעוברים תהליך גידול שנמשך מיליוני שנים. המשמעות היא שאם אתם מחפשים טבעות אירוסין או טבעות זהב לנשים, תוכלו ליהנות מטבעת יוקרתית משובצת ביהלום גדול ומרשים, במחיר סביר יחסית.

מהם יהלומי מעבדה?

freepik

יהלומי מעבדה הם יהלומים אמיתיים. יהלומי מעבדה נושאים את אותן תכונות אופטיות, כימיות ופיזיקליות שנושאים חבריהם הטבעיים, רק שבמקום לגדול במשך מיליוני שנים בכדור הארץ, הם גדלים במשך מספר חודשים בתנאי מעבדה המחקים באופן מדויק את תנאי הגידול הטבעיים.

אמנם, בשני סוגי היהלומים הפחמן הוא המרכיב העיקרי של האבן, אבל רוב היהלומים הטבעיים מכילים גם כמויות זעירות של חנקן ויהלומי המעבדה לא. מחסור זה בחנקן מאפשר לגמולוגים לזהות את יהלומי המעבדה ולהבדיל בינם לבין יהלומים שנכרו מהאדמה. דרכי זיהוי אחרות של יהלומי מעבדה משתמשות בלייזר ובאור פלורסנט ייחודי.

יהלומי מעבדה לעומת יהלומים טבעיים – במה הם זהים ובמה הם שונים?

יהלומי מעבדה נוצצים בדיוק כמו היהלומים טבעיים, הם גם זמינים באותם סוגי צבע וניקיון, מוצעים באותם גדלים וצורות ומאופיינים באותן דרגות קושי המאפיינת יהלומים שגדלו בחיקה של אימא אדמה. עם זאת, יש ביניהם כמה הבדלים הקשורים לעלויות, לערך, לנדירות ולקַיָּמוּת.

מראה היהלומים זהה

כאשר בודקים יהלומים בדרגות איכות גבוהות מגלים שהמראה של יהלומי המעבדה זהה למראה של יהלומים טבעיים. מבחינת המראה, שני סוגי היהלומים יכולים:

-          להיות לגמרי או כמעט חסרי צבע

-          להופיע במגוון צבעים

-          להגיע בכול הצורות והחיתוכים הסטנדרטיים, כמו חיתוך עגול, נסיכה, אובלי, מרקיזה, כרית, אמרלד או אשר

-          להפגין רמה זהה של ניצוצות וברק

עלות היהלומים שונה

יהלומי מעבדה זולים בהרבה מהיהלומים הטבעיים. אחרי הכול, אנחנו תלויים באמא טבע שתייצר עבורנו את היהלומים הטבעיים, אבל כשמדובר בגידול במעבדה, הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לנו לייצר שפע של יהלומים בקלות ובמהירות רבה.

לפיכך, בהשוואה בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים שהגודל, החיתוך, הצבע והניקיון שלהם דומים, יהלום מעבדה יהיה זול בכ-10%-30% ממחירו של יהלום טבעי.

ערכם של היהלומים שונה

ערכם העתידי של יהלומי מעבדה עדיין לא הוכרע. כלומר, בעתיד, הטכנולוגיה עשויה להתקדם להגדיל את יכולת הייצור ולגרום לירידה בערכם של יהלומי המעבדה שנמכרים בינתיים במחירים שעדיין מציעים ערך לקונים. מצד שני, ככול שאנשים לומדים יותר על יתרונותיהם של יהלומי המעבדה ומגדילים את הביקוש, יתכן שערכם של יהלומים אלה ילך ויגדל.

לגבי היהלומים הטבעיים, אלה נמכרים היום במחירים גבוהים יותר מאי פעם, כך שערכם הגבוה נשאר די עקבי.

הנדירות והקַיָּמוּת שונות

כריית יהלומים בטבע אינה בת קיימא לעומת הגידול במעבדה שהוא יותר בר קיימא.

יהלום טבעי הוא פחמן קריסטלי שנכרה מסלע שנקרא קימברליט (Kimberlite) בעומק כדור הארץ. יהלומים בטבע הם נדירים, אחרי הכול צריך לחפור בסביבות מאה אלף טון סלע כדי למצוא גביש גולמי בודד שיכול להניב יהלום במשקל 1.00 קראט.

יצירת יהלומים במעבדה לא כרוכה בכרייה הפוגעת בקרום כדור הארץ, היא משתמשת באנרגיה בת קיימא, כמו אנרגיה סולרית, לגידול יהלומים נפלאים אבל הם אינם נדירים כמו היהלומים הטבעיים.

קבלת אישור המדרג את היהלום

אם אתם קונים יהלום טבעי, עליכם לבקש מהמוכר אישור של ה-GIA (The Gemological Institute of America) שיקבע את דירוג היהלום הטבעי.

אם אתם קונים יהלום מעבדה, עליכם לבקש אישור של ה-GIA, ה-GCAL (Gem Certification & Assurance Lab) או של ה-IGI (The International Gemological Institute), שידרג את יהלום המעבדה.

הדפס את המאמר
המלץ לחבר
שמור מאמר
הגדל /הקטן טקסט
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
המדריך לטרייד אין: כיצד להבטיח את העסקה הטובה ביותרמערכת שורשכמו בשאר העולם עסקאות טרייד אין (Trade-In) הפכו לפופולריות בישראל כדרך נוחה להחליף רכב ישן בחדש, תוך שמירה על פשטות ונוחות בעסקה
הרצאות בנושא רוחניות-למה זה חשוב?מערכת שורשהרצאות בנושא רוחניות מציעות מסע עמוק ומשמעותי בעולם האמונה, ההתבוננות והקשר עם האל. הן מאפשרות ללמוד ממקורות עשירים ומגוונים ולפתח כלים לחיים רוחניים עשירים ומלאי משמעות
טיפים לעיצוב גינה מושלמת ונוחה עם מראה יוקרתימערכת שורשכאשר רוכשים צמחים וציוד גינון, חפשו מבצעים, הנחות ומחלקות עודפים במשתלות ובמרכזי גינון מקומיים. חנויות רבות מציעות הנחות משמעותיות בסוף עונת השתילה
שם השולח
תוכן ההודעה